Billedgalleri

Tur til Horsens fjord / As vig søndag den 25. aug. 2019 Tidlig søndag morgen – kl. 8 – mødtes vi i klubben for at lægge bådene på traileren, hvilket blev blev klaret på en halv times tid. En times tid senere var vi nede i Snaptun havn ved Horsens fjord, hvor Jens og Jens Erik tog imod os. De var taget af sted allerede om lørdagen for at få en overnatning på Hjarnø. Vi var nu i alt 24 kajakroere – alle havkajakker, som tog turen rundt om Hjarnø. Nogle af os var heldige at se en sæl som dog fortrak fra sin sten, da den store gruppe havkajakker nærmede sig. Det blev til en enkelt landgang på øen, hvor vi holdt en lille pause, inden vi tog videre rundt om øen og over til fastlandet og ned i As vig. Vi kom forbi nogle flotte skrænter, hvor der voksede skov helt ud til kanten. De yderste træer var væltet ned på stranden, så det så ganske vildt ud. Ved en bådebro og en strand gik vi i land for at spise frokost. Mange fik sig en dukkert, og Birgit skulle også lige lave et par grønlændervendinger! Vi valgte nu at gå tilbage langs kysten mod Snaptun, da vi kunne se, at det nok var det rigtige at gøre, hvis vi skulle være tilbage i Snaptun kl. 15. Inden vi nåede helt tilbage til havnen, var vi lige på land for nærmere at studere et flot trætårn bygget rundt om et stort gammelt træ. Inden vi forlod Snaptun var vi lige forbi isboden. Det blev til 17 km i det fineste vejr som vi nød – i roligt tempo og pænt med pauser undervejs. Dejligt så mange der havde fået lyst til en tur på det åbne vand, hvor vi i det fjerne lige kunne skimte Samsø og Ashoved skov. Også dejligt at se flere nye ansigter!

Sommerturen til Isefjord og Roskilde fjord søn. 28. juli-lør. 3. aug. 2019 Også i år henlagdes sommerturen til de hjemlige, indre farvande. Vi havde fået lov at slå lejr på Hammarkrogens kajakklub ved Isefjordens østlige bred på Jægersprissiden ud for øen Orø. Vi blev 21 deltagere på turen, som fik roet dejlige ture på Isefjorden og Roskilde fjord. I Isefjorden ture ned til Munkholm-broen og Orø rundt. I Roskilde fjord én tur fra Gershøj via Kattinge vig til Roskilde og en anden fra Skuldelev strand ned omkring Eskils ø og over til Jyllinge havn og op til den endnu ikke indviede Kronprinsesse Marys bro. Vi havde fint vejr, spiste kun inde i teltet en enkelt dag om morgenen, ellers kunne vi sidde ude. På vandet kunne vi have roligt vand, men også gode bølger, men ikke noget som Jette og Henriette i zedtec og escape ikke kunne klare. Dagen med regnvejr blev valgt til at lave en lille udflugt til Roskilde. Bent ville gerne vise byen frem, han havde en fortid dér. Så de gamle huse og domkirken fik en tur, spændende og interessant. Vi havde en hyggelig uge, forskellige sørgede for det kulinariske. Mogens stod som sædvanlig for en fantastisk pandekagemenu. Dejligt samvær, hvor også nye ansigter var med. En aften fandt Eskil guitaren frem. Rigtig hyggeligt at synge de mange gode sange sammen.

Klubtur fra Brabrand sø, via Aarhus å og havn til Den Permanente og Hestehaven skov ved Kalø vig t/r lør.-søn. 13.-14. juli 2019 Ialt 19 deltagere drog af sted fra Brabrand Rostadion, hvor der var klub- og bådehus som benyttes af de forskellige klubber i Aarhus-området. Faciliteterne er iflg. Wikipedia bygget i 1950´erne og renoveret og nybygget 2010 for 8,5 mio. kr., bevilget af Aarhus byråd. Vi var spændte på turen ned ad åen, igennem byen og ned i havnen, hvor vi havde fået at vide, at der kunne være en barriere som vi lige skulle passere. Men det gik fint, uden problemer. Værre på tilbagevejen, hvor der var en lidt lavere vandstand, så vi måtte kæmpe lidt for at passere stedet – og måske var nødt til at stå ud af båden.

Sjovt var det at komme forbi Mølleparken, hvor åen løber midt imellem Åboulevardens 2 vejbaner og længere nede, hvor vi kom forbi Magasin og alle restauranterne ved åen. Nede i havnen kom vi først forbi Dokk1 og siden heldige at kunne ro forbi kongeskibet. Den videre tur gik gennem en ny kanal som førte os frem til den gamle fiskerihavn og marinaen. Meget at se, og spændende at se det fra søsiden. Lidt på afstand kunne vi jo også se det nye Aarhus Ø med de mange nye bebyggelser. Lidt nord for havnen kom vi til den permanente, en badeanstalt og strand, hvor vi gik på land og spiste den medbragte frokost. Herefter gik vi videre nordpå langs kysten, forbi Feddet – og her var der 9 som vendte kajakken, da de havde valgt, at turen skulle være en éndagstur. Vi har hørt at der på tilbageturen kunne nydes musik mm. på vejen gennem byen. Se bare på facebook!

De 10 tilbageværende gik længere nordpå og skiltes efter Egå for at slå sig ned og overnatte i telt to forskellige steder. De 5 af os kom helt op til Hestehaven skov ved Kalø vig, fik slået teltene op med frit kig til Kalø ruin. Som man kan se på billederne sørgede man hver især for mad – og drikke! På pladsen havde allerede én installeret sig. Hans plan var at skaffe føden med sin fiskestang. Og det lykkedes faktisk. Flot fangst!

Næste dag var det så tilbage, hvor vi kom fra. Nu mere roligt vand, så vi havde ikke problemer med at sætte tværs over åbent vand ned mod Studstrupværket og Egå, hvor vi gik ind efter vand. Det havde der ikke været for meget af på overnatningsstedet. Pudsigt nok mødtes vi alle 10 her, selvom det ikke havde været aftalt i forvejen. Men her sluttede så roturen for de 5, som havde overnattet det andet sted. Vi andre havde lige lidt flere km, før vi kunne afslutte turen på Brabrand Rostadion. Alt i alt en spændende tur, som vi fik prøvet der. Og dejligt at så mange var med, også enkelte turbåde. Rigtig fint.

Begynderturen lørdag den 22. juni 2019 - fra Ry til Klostermølle ved Mossø og retur 37 tur- og havkajakroere startede roturen fra Ry Roklub i flot vejr. Hurtigt var der brug for en overbæring, for vi skulle gennem Ry Møllesø og Gudensø og siden Gudenå op til Mossø og skulle så kun en kort vej gennem en kanal frem til Klostermølle. Her kom bådene på land og der blev tid til at få lidt at spise - og hvilet sig lidt. Nogle havde kage med (!) Tag et kig på billederne. Folk hyggede sig, nød turen, det gode vejr og det gode selskab.

Kajakekspeditionen: Slesvig på tværs - fra Kiel til Tönning via Rendsburg ad Kielerkanalen og Eideren Vi var 18 fra Silkeborg kajakklub som på de 4 dage i Kristi himmelfartsferien 2019 roede 138 km.

Havkajakkursus hold I i det tidlige forår 2019 i Silkeborg Kajakklub Med Tommy Thomsen og hjælpetræneres hjælp startede de første tilmeldte kursusdeltagere instruktion på vandet. 3. april var det og endnu ingen blade på træerne. De fleste havde nok allerede været igennem øvelser med vandtilvænning og entring af båd i Kjellerup svømmehal. Men nu var det alvor!

Kongensbro Classic 2018 - 1. dec Mødtes lidt før 9.00 i klubben, hvor nogle gjorde klar til afgang: havkajakker som påregnede at være lidt langsommere end de hurtigere (!) turroere, som drog af sted ca. 9.30. Vi var advaret om problemer nede ved havnen, hvor der dels var meget lavvandet, dels muligvis indhegning i forbindelse med de mange projekter på Søtorvet. Derfor var Asta m.fl. taget over i Søsportens hus og startet ekspeditionen ud derfra. Vi mødtes ca. 2 timer og 3 kvartér senere ude ved Kongensbro efter en dejlig tur med rigtig fint vejr: ingen blæst, ingen regn, og undervejs kom solen også frem. Med god medstrøm og god fornemmelse for strømhvirvlerne kom vi alle godt frem, uden vandfald. Bådene kom på de ventende trailere, og så stod Torben klar med kakao med rom. Det lunede! Rigtig fint. Tilbage i klubben stod Tommys Heidi og Hanne klar med æbleskiver og Glögg. Og så gik snakken da også derefter. Dejligt at så mange kunne være med, ja 21 endte det med, som var med, inkl. Stig og Charlotte som vi mødte, da de var på vej tilbage til klubben ad vandvejen - som om de ikke kunne få nok!

Tur til Vejle fjord og Asvig mellem Juelsminde og Horsens fjord - onsdag-torsdag den 24.-25. okt. 2018 Vi roede ud fra Kano- og Kajakklubben Vejle Å´s nye klubhus, som vi startede med at få en rundvisning i. Der var masser af vand i åen, så det var lidt vanskeligt at komme tørskoet ud på broen. Havde lokale kræfter til at tage med os på sightseeing i havnen, hvor vi så Vejles anden kajakklub, Den flydende kajakklub, Olafur Eliassons flotte bygning samt Bølgen, et iøjnefaldende boligbyggeri. Roede herefter ud langs nordsiden af fjorden, over fjorden ved Munkebjerg og tilbage til klubben langs sydbredden. Senere på eftermiddagen tog vi en tur op i åen - og derefter blev der hygget i klubhuset med suppe og andet godt. Overnatning på gulvet i opholdslokalet og kondirummet. Næste morgen af sted til Rosenvold, hvor Tommy fremviste sin lille klub der holdt til i en container og nybygget klubhus. Dagens roning blev forlagt til Asvig mellem Juelsminde og Horsens fjord, som gav pænt læ for en kraftig vind på nok 10 m/sek.

Fuldmånetur tirsdag den 25. sep. 2018 kl. 17.30-22.00 - De små fisk og rundt om Borreø